maandag 5 oktober 2015

Textiel verf: Inkodye

Onlangs kwam ik iets interessant tegen op het Instagram account van Lieke: Inkodye van Lumi.

Inkodye? Wat is dat? Op de site van Lumi: "Print your own photos on fabric using sunlight. Inkodye, photosensitive dyes for cotton, linen, silk and other natural fabrics."

Ik ging via google op zoek naar wat meer uitleg en kwam verschrikkelijk veel mooie prints tegen.
Hoe meer in vond, hoe meer ik het zelf ook eens wou uitproberen.
Dus ging ik op zoek naar een winkel in de buurt die deze verf verkoopt. Een rondje op het internet bracht me naar de webwinkel 't Dreefhuys.
Ik besteld klein pakje Sepia en had het de volgende dag al in huis. En toen werd het echt herfstweer. De verf werd dus even aan de kant geschoven.

Omdat we met Silke naar haar eerste concert zouden gaan, wou ik haar een t-shirt maken met de tekst van haar lievelingsliedje van Bart Peeters. De verf werd dus bovengehaald.

We zijn tevreden over het resultaat. Toch had het beter gekund.
Wat deed ik niet volgens de regels?
  1. De tekst printte ik op kalkpapier i.p.v. de aanbevolen transparante folie. Dit zorgde voor een subtiel kleurverschil daar waar de kalk het zonlicht niet helemaal door liet.
  2. Ik depte het t-shirt niet droog genoeg. Daardoor zijn de letters wat wazig.
  3. Ik gebruikte een plexiglas-plaat om de print mooi plat op het shirt te laten liggen. Maar de plaat was groter dan de tafel waarop ik werkte, waardoor hij wat bol ging staan.
Desalniettemin, voor herhaling vatbaar!

T-shirt met Inkodye

T-shirt met Inkodye



Klaar voor haar eerste concert...

T-shirt met Inkodye

En superblij met haar poster met handtekening....

T-shirt met Inkodye

... en foto!

T-shirt met Inkodye


2 opmerkingen:

  1. Oh! Dit had ik nu eens niet mogen zien... ik ben geïntrigeerd - en ga op zoek, dit lijkt me zoveel leuker dan flock/flex&consoorten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En je kan er zoveel leuke dingen mee doen...

      Verwijderen